BIOGRAPHY
Boris Cvjetanović, 1953.
boris.cvjetanovic@gmail.com
SAMOSTALNE IZLOŽBE
1981.
- Zagreb, Erotski grafiti / Erotical Graffiti, SKUC
1982.
- Zadar, Novinska fotografija / Newspaper Photography, Đina - Galerija HDLU
1984.
- Zagreb, Mesnička 6 / 6 Mesnička Street, Galerija Događanja
1985.
- Zagreb, Četiri izleta / The Four Excursions, Galerija proširenih medija
1986.
- Zagreb, Slikanje ispred slika / Taking Pictures in Front of the Pictures, Galerija proširenih medija
- Zadar, Mesnička 6 / 6 Mesnička Street, Palača Grisogono – Vovo
1987.
- Beograd, Jugoslavija, Mesnička 6 i Slikanje ispred slika / 6 Mesnička Street & Taking Pictures in Front of the Pictures, Srećna galerija
- Zagreb, Prvomajske labinske slike / The First of May Pictures from Labin, Galerija proširenih medija
- Zagreb, Labin I, Labin II, Galerija AM-M14f/1-Z
1988.
- Split, Mesnička 6 i Labinski rudari / 6 Mesnička Street & Labin Miners, Galerija Fotokluba Split
- Zagreb, Mrlje (cenzura političkih grafita) / Spots (censorship of the political graffiti), Knjižara “Moderna vremena”
1991.
- Dubrovnik, Gračanski portreti / The Gračani Portraits, Galerija “Kovačka 3”
1992.
- Zagreb, Prizori bez značaja / Scenes Without Significance, KIC
1995.
- Umag, S ljetovanja ’95 / From Summertime '95, Galerija Dante Marino Cettina
1996.
- Zagreb, Gračanski portreti / The Gračani Portraits, Galerija SPOT Fotokluba Zagreb
- Požega, Radnici / Workers, Galerija Hajdarović
- Zagreb, Summertime, Muzej suvremene umjetnosti (CEFFT)
- Dubrovnik, Bolnica / Hospital, u sklopu projekta Otok/Island, SCCA, Crkva sv. Tereze
- Bratislava, Slovačka, Summertime, Galerija Gerulata (u sklopu Mjeseca fotografije 1996)
- Slavonski Brod, Prizori bez značaja II / Scenes Without Significance II, Muzej Brodskog Posavlja
- Vilnius, Litva, Fotografija iš Kroatijos; Scenes Without Significance (I), (s G. Trbuljakom), Centar za suvremenu umjetnost
1997.
- Split, Fotografije / Photographs, Foto klub "Split" (Split Art projekt)
1998.
- Melbourne, Australija, Photographed (s Deanom Golja), Span Galleries (u sklopu Next Wave Festval 1998)
- Umag, Škola / School, Galerija Dante Marino Cettina
- Požega, Ocean, Gradski muzej Požega, (u organizaciji Foto kluba Požega)
- Zadar, Ljetovanje / Summertime, Narodni muzej – Galerija umjetnina (u sklopu manifestacije XV. međunarodni triennale fotografije Čovjek i more)
- Zagreb, Bolnica / Hospital, MGC Klovićevi dvori – Kula Lotrščak (samostalna izložba u sklopu 33. Zagrebačkog salona)
1999.
- Annemasse, Francuska, L'Hopital / Hospital, Espace 13x13, M.J.C. Centre
- Rijeka, Fotografirano / Photographed (s Deanom Golja), Muzej grada Rijeke
- Zadar, Fotografirano / Photographed (s Deanom Golja), Narodni muzej – Gradska loža
- Dubrovnik, Fotografirano / Photographed (s Deanom Golja), Umjetnička galerija Dubrovnik
- Sarajevo, Fotografirano / Photographed (s Deanom Golja), Galerija sv. Ante
- Zagreb, Fotografirano / Photographed (s Deanom Golja), HDLU - Galerija proširenih medija
2000.
- Zagreb, 11.-14.12.1999., Galerija Križić Roban
- Split, 11.-14.12.1999., Galerija Ghetto
- Rijeka, 11.-14.12.1999., Galerija O.K. – MMC Palach
- Poreč, Ocean, Pučko otvoreno učilište, Mala galerija
2001.
- Zagreb, Ocean, Knjižnice grada Zagreba – Knjižnica Dubrava
2002.
- Velika Gorica, Grad / City, Galerija Galženica
- Dubrovnik, Grad / City, Umjetnička galerija Dubrovnik
- Rijeka, Grad / City, Galerija O.K.
- 2003.
Celje, Fotografirano / Poletne počitnice, Galerija sodobne umetnosti
Venecija, La Biennale di Venezia, 50. Esposizione Internazionale d'Arte – predstavnik RH
2004.
- Cavtat, Ocean, Galerija Bukovac
2005.
- Samobor, Fotografije iz Studenaca, Fotogalerija Lang
- Zagreb, Foto studio City, Galerija Klovićevi dvori – Kula Lotrščak
2006.
- Korčula, "Fotovideo", Galerija Siva zona
2007.
- Labin, Labinski rudari, Gradska galerija Labin
- Zadar, "Grad", "Foto studio city", Galerija umjetnina Narodnog muzeja Zadar, izložbeni paviljon Gradska loža
- Poreč, Labinski rudari, Galerija Zuccato
- Split, "Izbori", izložba u sklopu festvala Kvart otvoreno, zgrada kotara
- Zagreb, "Fotovideo", galerija AŽ, Žitnjak
- Subotica, City / Grad, Zavičajna galerija dr. Vinko Perčić
2009.
Zagreb, Carte blanche: PM, Galerija Proširenih medija, HDLUCavtat, "Grad II", Galerija Bukovac
2010.
- Labin, “Tragovi”, Galerija KuC-a 'Lamparna'
- Zagreb, “Bečki stiskavac”, galerija AŽ Atelieri Žitnjak
2011.
- Zagreb, “Labin čestita prvi maj” – Tajne izložbe, HDD
- Lumbarda, “Iz Žuljane u Lumbardu”, galerija Tri volta
- Paris, “Dialogue”, Boris Cvjetanovic & Mladen Stilinovic, Galerie Frank Elbaz
2012.
- Paris, ”Small is beautiful” , Le Mois de la photo a Paris
- Zagreb, “Priroda i Grad”, galerija Kaj
- Vela Luka, “Priroda i Grad”, Galerija moderne i suvremene umjetnosti
2013.
- Split, “Priroda i grad” u sklopu “Preživjeti grad”, Galerija, Dioklecijanova bb
- Osijek, “Priroda i grad” i “Fotovideo portreti”, Galerija Kazamat
2014.
- Zagreb, “Malo o životu”, Galerija AŽ
2015.
- Dubrovnik, "Malo o životu", galerija Flora
2016.
- Ljubljana, "Prizori bez značaja i drugo" (zajedno sa G. Trbuljakom), Center in Galerija P74
- Rijeka, "Malo o životu", Mali salon
2017.
- Cetinje, "Priroda i grad", Narodni muzej Crne Gore - Atelje DADO
- Labin, "Labinski rudari 1987", galerija KuC-a "Lamparna"
-
2019.
- Zagreb, "Male glave, mala tijela" (fotografije i video), MM centar
- Zagreb, "Osvijetljeni", galerija Greta
- Koprivnica, "Osvijetljeni", AK galerija
- Varaždin, "Osvijetljeni", galerija Ajngel
-
2021.
-
Split, "Grad", Salon GalićOn-line galerija, OUT, "Fotografija i grad"
SKUPNE IZLOŽBE
1985.
- Frankfurt, SR Njemačka, Preis für junge europäische Fotografen ’85, Frankfurter Kunstverein, Steinernes Haus am Römerberg
1988.
- Zagreb, Neki primjeri akta kao teme u hrvatskoj umjetnosti od Bukovca do Gotovca i dalje / Some Examples of theNnude as the Motif in Croatian Art from Bukovac until Gotovac and on, Galerija suvremene umjetnosti (CEFFT)
1989.
- Zagreb, Dubrovnik, Sarajevo, Galerija PM 1981-1989. (recentni radovi) (Gallery PM 1981-1989 (recent works), HDLUZ
- New York, SAD, Contemporary Yugoslav Photography, The John Hartell Gallery
1990.
- Ajdovščina, Slovenija, 6. trienale jugoslovanske fotografije – Profili / The 6th triennal of the yugoslavian photography, Pilonova galerija
1992.
- Dubrovnik, Requiem in Croatia, Galerija Sebastijan
1993.
- Zagreb, Hrvatska fotografija od 1950. do danas / Croatian Photography since 1950 until present days, Muzej suvremene umjetnosti
- Zagreb, Izložba jela i pića / Exhibition of Food and Drinks, Galerija proširenih medija HDLU-a
- Sao Paulo, Brazil, Męs internacional de fotografia, Hrvatski ratni foto-reporteri / Croatian War Reporters
1994.
- Monfalcone, Grado, Italija, Musica / Music, Collettiva Fotografica di Alpe Adria
1995.
- Tokio, Japan, The 1st Tokyo International Photo-Biennale ’95, Tokyo Metropolitan Museum of Photography
1996.
- Zagreb, Koncept, međunarodna izložba fotografije / Concept, international exhibition of photography, Umjetnički paviljon
1997.
- Zagreb, Mala Zemlja / Little Earth, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb (u organizaciji), Društvo hrvatskih arhitekata (autor izložbe: Tihomir Milovac)
- Zagreb, Hrvatska fotografija 97 / Croatian Photography 97, Umjetnički paviljon; organizator: Hrvatski foto savez – dobio Veliku Nagradu
- Umag, Zemljopisna matrica / Geographical Matrix, Galerija Dante Marino Cettina (autor izložbe: Marino Cettina)
1999.
- Zagreb, Edukativni projekt zagrebačkih muzeja “Od-do”, Put od starog do novog muzeja suvremene umjetnosti – voditelj radionice i sudionik na izložbi, Muzej suvremene umjetnosti (kustosica projekta: Nada Beroš)
- Zagreb, Panorama – Hrvatski foto savez ‘39-’99. / Panorama – Croatian Photo Association '39-'99. , Umjetnički paviljon (autor izložbe: Želimir Koščević)
2000.
- Split, Panorama– Hrvatski foto savez ‘39-’99. / Panorama – Croatian Photo Association '39-'99., Galerija umjetnina (autor izložbe: Želimir Koščević)
- Poreč, Porečki annale / The Poreč Annale, Istarska sabornica (organizator: Pučko otvoreno učilište Poreč) (autor izložbe: Zvonko Maković)
- Zagreb, Porečki annale/ The Poreč Annale, Dom HDLU (autor izložbe: Zvonko Maković)
- Zagreb, Što, kako i za koga / What, how and for whom, Dom HDLU (autorice izložbe: Ana Dević, Nataša Ilić, Sabina Sabolović)
- Vinkovci, Salon fotografije Vinkovci 2000. / Salon of Photography 2000., Gimnazija M. A. Reljković (organizator: Foto klub Vinkovci) (autor izložbe: Tihomir Milovac)
- Slavonski Brod, Granice 2000. / Borders 2000., Muzej Brodskog Posavlja (autori izložbe: Darko Šimičić i Ivan Šeremet)
- Pordenone, Italija, Porečki annale / The Poreč Annale, Galleria La Rocca (autor izložbe: Zvonko Maković)
2001.
- Zagreb, PM_20, 1981-2001, Dom HDLU (autori izložbe: Antun Maračić i Nevena Tudor)
- Dubrovnik, PM_20, 1981-2001, Umjetnička galerija Dubrovnik (autori izložbe: Antun Maračić i Nevena Tudor)
- Beč, Austrija, What, how and for whom, Kunsthalle Exnergasse (autorice izložbe: Ana Dević, Nataša Ilić, Sabina Sabolović)
- Zagreb, Ispričati priču / To tell a story, Muzej suvremene umjetnosti, Gliptoteka HAZU (autorice izložbe: Leonida Kovač, Marija Gattin, Jadranka Vinterhalter)
2002.
- Graz, Austrija, Auf der Suche nach Balkanien / In search of Balkania, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum (autori izložbe: Roger Conover, Eda Čufer, Peter Weibel)
2004.
- Bologna, The Balkans – a crossroad to the future (kustos Harald Szeeman), Arte Fiera
- Poreč, Izlog, multimedijalni klub Atelier I
- Vinkovci, salon fotografije Vinkovci 2004. / Fotografirano, Galerija likovnih umjetnosti Slavko Kopač
2005.
- Zagreb, Preko 7 mora i 7 gora… hrvatska fotografija, Umjetnički paviljon
- Zagreb, operacija:grad, stara tvornica Badel
- Split, Pejzaž u suvremenoj likovnoj umjetnosti i kulturi između fetiša i ideologije, 34. Splitski salon, Gradski akvarij Bačvice
- Batina, Portreti kod Bandike, Baranjska umjetnička kolonija
2006.
- Rijeka, Boris Cvjetanović, Ranko Dokmanović, Ivan Posavec / Retorika praznine na fotografijama iz zbirke MMSU-a, Muzej moderne i suvremene umjetnosti
- Zagreb, Dubrovnik, O nepoznatim radovima, Galerija Nova, Zagreb; Galerija Otok, Dubrovnik
- Vukovar, Vukovarski salon, Gradski muzej Vukovar
- Zagreb, 150 godina Freuda, Galerija Studentski centar
- Zagreb, Onetake film festival (Fotovideo), kino Tuškanac
- Zagreb, Galerija Prozori, Božićna izložba
2007.
- Zagreb, Volimo li gledati druge ljude, Umjetnički paviljon
- Ljubljana, O nepoznatim radovima, Galerija ŠKUC
- New Delhi, Contemporary Croatian Art, Lalit Kala Akademi – National Academy of Art
- Dubrovnik, Priroda I društvo, Etnografski muzej (Rupe)
- Koprivnica, Portreti iz Štaglinca, umjetnička organizacija Moja zemlja, Štaglinec
2009.
- Zagreb, Gledati druge, Umjetnički paviljon
- Beograd, Rekonstrukcije: privatno=javno=, Kult. centar REX
2010.
- Poreč, “Porečki annale”, Istarska sabornica
- Momjan, “Ti kao ja, ja kao ti” sa Markom Ercegovićem
- Pula, “Tu smo” , gal. Macina
- Berlin, "You are kindly invited to attend", Aanant & Zoo
- 2011.
- Beč, Viennafair, Messe Wien, Halle A
- Rijeka, “Croatia - Austrija – Povratak” MMSU-Mali salon
- Zagreb, “Nefunkcionalna, neprikazivačka, eksperimentalna i konceptualna fotografija”, Umjetnički paviljon.
- Sinj, “Cvjetanović, Efendić, Labrović”, galerija Galiotović
2012.
- Paris, „Hrvatska fotografija okom Petera Knappa“, Cité internationale des Arts
- Pordenone, “The Aftermath Changing Cultural Landskape”, PARCO - Pordenone
- Arte Contemporanea
2013.
- Graz, “Zero Point of Meaning”, Camera Austria
- Zagreb, “The Aftermath Changing Cultural Landskape”, Klovićevi dvori
- Zagreb, 48.zagrebački salon “Identiteti”, HDLU
- Cetinje, “The Aftermath Changing Cultural Landskape”, Nacionalni muzej Crne Gore - Cetinje
- Beograd, The Aftermath Changing Cultural Landskape”, Galerija Podroom.
- Bratislava, “The Aftermath Changing Cultural Landskape”, West terrace Bratislava Castle
2014.
- Jerusalem, The Jerusalem Show VII - Fractures “Too Much History”, Al-Ma’mal
- Beč, “The Aftermath Changing Cultural Landskape”, Photon Gallery
- Zlarin “Otočka karta” (video Što nisam lupar), Zavičajni muzej – Kažerma
- Nȋmes, “Personal cuts - Art Scene in Zagreb from 1950s to Now”, Carrẻ d’Art - Musẻe
- d’Art Contemporain Nȋmes
2015.
- Rijeka, "Iz trbuha diva" (iz serije Radnici), MMSU
-
2016.
- Umag, djela hrvatskih umjetnika iz Kolekcije suvremene umjetnosti Marino Cettina (Mesnička 6), MMC galerija
2017.
-
Zagreb, "Janje moje malo" šesta epizoda, Galerija Nova
-
Zagreb, "Umjenost prisvajanja" (Slikanje ispred slika), Galerija Forum
2018.
- Gdansk, "Centrum Peryferi", Galeria Miejska
- Zagreb, Prostor / Vrijeme / Autor, Francuski paviljon
2019.
- Janjina - Lastovo, "Napuštanje - Prihvaćanje" (video Hemingway na Lastovu), Vizura aperta
-
2021.
Križevci, "Gosti u gradu", Gradski muzej Križevci
AUTORSKI PROJEKTI
2006.
- 28.11.2005 Sydney - Split - Zagreb, Galerie L Ollave, Rustrel - France
2008.
- ...ono što je prethodilo Crvenom Peristilu, koncepcija projekta i izložbe u:
- Split, Galerija Muzeja grada Splita
- Zagreb, Galerija Nova
- Dubrovnik, Galerija Otok, Art radionica Lazareti
- “Fotografije iz škafetina”, autor projekta i knjige fotografija, izdavač Petikat, Zagreb
2009.
- Stari Grad / Hvar, Putovanja Pave Dulčića i Slavena Sumića, Galerija Moria
FILM
2007.
- “Fotovideo”
2011.
- “Becki stiskavac”
- “Fotovideo portreti”
2014.
- “ Martina i Doris”
- “Toliko toga stane u jedan život” / “One life fits a lot”
- “Što nisam lupar” / “Why am i not a limpet”
2016.
- "Male glave, mala tijela" / "Little heads, little bodies"
Zamka kalotipijskog diskursa
Boris Cvjetanović, autor rođen u Zagrebu 1953., zacijelo jedna od najosebujnijih pojava u hrvatskoj fotografiji posljednjeg desetljeća, stjecajem okolnosti u javnosti je zasad poznatiji po svom dijelu opusa koji bi se općenito mogao opisati kao miran, spokojan i na kraju krajeva - čemu izbjegavati riječ - lijep. Radi se naime o ciklusu za koji sam autor tvrdi da je stvoren u dokolici i još uvijek otvoren, ciklusu, koji se pojavljuje već s obzirom na vrijeme kada je nastao pod nazivima Ljetovanje, Prizori bez značaja ili pod samozatajnim nazivom: Fotografirano. Tematski krugovi ovoga dijela opusa donekle su u dnevničkom žanru: autor bilježi prizore sa svojih ljetovanja, snima prijatelje, rodbinu, ženu i kćerku Bugu, najčešće u Nerezišću na Braču ali i na drugim lokacijama. Dokolica ne uključuje avanturu otkrivanja nepoznatog, čudnovatog, uzbudljivog ili namjerno traženoga - vidimo obiteljsku kuću, mediteranska dvorišta, kuhinju u kojoj predmeti traju na svojim mjestima, sobu u kojoj se ne mijenja raspored, pogled s terase na more, prirodu nikad prikazanu u djevičanskoj divljini već pripitomljenu kao u srednjevjekovnim Djevičinim vrtovima. Nižu se prizori sa cvijećem brižljivo zasađenim u loncima, rubljem koje se suši na vjetru, obiteljski ručkovi gledani s prozora lišeni bilokakve " fotografske" slikovitosti , interjeri s brižljivo izabranim predmetima: recimo vaze ili svijeće na uškrobljenim čipkastim stoljnjacima čudnovato prisne, snimljene kao neki neizravni i neretorički hommage anti-dizajnu, ljepoti koja je ljepota i ukras samo domaćinu. Kako je Boris Cvjetanović autor koji bi se mogao odrediti kao klasičan fotograf, u dimenziji u kojoj se drži rafinirane crno-bijele fotografije s već zaboravljenim bogatstvom tonske ljestice naspram galopirajućeg sivila aktualnih izvedbi, pa i po svom postavljanju točke gledišta koje uključuje nevidljivog fotografa, dakle promatrača koji se ne nameće s nekim intervencijama u kutevima gledanja niti se prizorima agresivno približava - otvara se i pitanje ljepote tih fotografija, zapravo i začudo prilično važno od samih početaka fotografije. Čak i ukoliko zanemarimo Fox Talbotov patentirani naziv fotografije kao kalotipije, njegovu uvjerenost da je svrha fotografije bilježenje upravo lijepih prizora, čak i ukoliko zanemarimo izravne iskaze mnogih fotografa da žele zadržati ljepotu, kao primjerice iskaz Ann Margaret Cameron, i pripišemo li to osobnom stavu - naime navodno je i umrla gledajući u zvjezdani svod s uzdahom : O kako lijepo! - ostaje činjenica da je fotografiji imanentna estetizacija, izvjesno " proljepšavanje" stvarnosti koje možemo pratiti kod mnogih fotografa, a koje bi se možda moglo ilustrirati lutanjima Antonionijevih likova u kojima podjednaku slikovnu harmoniju i ljepotu zadobivaju renesansne palače i konfuzna ružna prigrađa. To fotografiji imanentno proljepšavanje naravno kanonizira i troši ljepotu, a pitanje koje bi se u ovom dijelu Cvjetanovićeva opusa moglo postaviti je između ostaloga jesu li ti Prizori bez značaja " lijepi", pa i ono jesu li i bez značaja. Na toj se točci teorijski opet otvaraju sasvim strukovne dvojbe. Ovaj spokojan i naoko nedvojben Cvjetanovićev ciklus, možda to zapravo i nije u mjeri u kojoj to izgleda, a možda to nije uopće. Melankolična dokolica
Teško je izbjeći iskustvenom i intelektualnom dojmu da je ono što fotograf snima ipak značajno. Ovdje je to pak i teže jer kristalne prazne vaze, čipke, tepisi, svijeće čudna izgleda, kada na koju pada zraka sunca, peći, prozori, čudno smještena žica na fasadi, cipele ostavljene ispred haustora, starac koji sjedi u unutarnjem mediteranskom dvorištu gledan odozgo, lusteri, lusteri odzrcaljeni u ogledalu, mutna slika televizije na čistim plohama ormara, pa čak i zbunjiva muholovka izgledaju zapravo vrlo značajno. U klatnu između lijepoga i istinitoga kojem fotografi od početaka fotografije doskaču na različite načine, od onoga da je lijepo i istinito, ili pak da lijepo ne može biti istinito, Cvjetanović stvara lijep ciklus u kojem odbija tekuće obrasce ljepote, odbijajući ujedno i konvencionalno istinito dokumentiranje ičega. A ljepota pak, mada nije dvojbena, ipak se u donjem sloju glasa kao duboka melankolija, neko dječje usamljeno zurenje u mikrokozmos doma i poznatih predmeta. Nije nezanimljivo smjestiti ovaj opus i u jaku struju turističke fotografije, potvrde na kojim je sve nepoznatim mjestima čovjek bio kad nije radio. Riječ je o subžanru dakako , ali s ne manje jakim obrascima - rezultat je obično dosada i tjeskoba. Ova sofisticirana inačica fotografije dokolice nasuprot tome, nejasno je savršena i nejasno melankolična.
|